Свободно от частной аварии
Материал из Supply Chain Management Encyclopedia
Cherenkov (обсуждение | вклад) |
Cherenkov (обсуждение | вклад) |
||
Строка 3: | Строка 3: | ||
'''Free of particular average (FPA)''' means a marine insurance term meaning that the assurer will not allow payment for partial loss or damage to cargo shipments except in certain circumstances, such as stranding, sinking, collision or fire.<ref> Glossary of Shipping Terms, Maritime Administration, Washington, DC, 2008 - www.marad.dot.gov/documents/Glossary_final.pdf </ref>. (See Table 1. below) The last general policy is referred to as a “Free of Particular Average,” a named-perils policy. A FPA policy covers total losses, but covers only partial losses in some circumstances. The major issue is whether the policy is a Free of Particular Average—English Conditions policy or a Free of Particular Average—American Conditions policy. Under an American Conditions policy, partial losses are covered only if they result directly from a fire, a stranding, a sinking, or a collision. Under an English Conditions policy, the partial losses are covered if they occur on the same voyage that a fire, a stranding, a sinking, or a collision occurs, without these perils having directly caused the loss <ref> David, P., Stewart, R. International Logistics: The Management of International Trade Operations - Thomson: Mason, Ohio. 2007 Ch.10-8f - http://www.atomicdogpublishing.com/MyBackpack/ContentDisplay3-0/main.asp?book=pd-376-3-182426&Session=068AAB9A-AE8A-432A-8EE6-22D9AC5259C0 - accessed 11/26/2012</ref>. | '''Free of particular average (FPA)''' means a marine insurance term meaning that the assurer will not allow payment for partial loss or damage to cargo shipments except in certain circumstances, such as stranding, sinking, collision or fire.<ref> Glossary of Shipping Terms, Maritime Administration, Washington, DC, 2008 - www.marad.dot.gov/documents/Glossary_final.pdf </ref>. (See Table 1. below) The last general policy is referred to as a “Free of Particular Average,” a named-perils policy. A FPA policy covers total losses, but covers only partial losses in some circumstances. The major issue is whether the policy is a Free of Particular Average—English Conditions policy or a Free of Particular Average—American Conditions policy. Under an American Conditions policy, partial losses are covered only if they result directly from a fire, a stranding, a sinking, or a collision. Under an English Conditions policy, the partial losses are covered if they occur on the same voyage that a fire, a stranding, a sinking, or a collision occurs, without these perils having directly caused the loss <ref> David, P., Stewart, R. International Logistics: The Management of International Trade Operations - Thomson: Mason, Ohio. 2007 Ch.10-8f - http://www.atomicdogpublishing.com/MyBackpack/ContentDisplay3-0/main.asp?book=pd-376-3-182426&Session=068AAB9A-AE8A-432A-8EE6-22D9AC5259C0 - accessed 11/26/2012</ref>. | ||
+ | =='''Таблица 1. Сводка данных по покрытиям при морском страховании''' <ref> David, P., Stewart, R. International Logistics: The Management of International Trade Operations - Thomson: Mason, Ohio. 2007 - http://www.atomicdogpublishing.com/home.asp</ref>== | ||
+ | {| border="1" | ||
+ | |'''Покрываемые риски''' | ||
+ | |align="center"|'''Оговорка А Института Лондонских Страховщиков по страхованию грузов ''' | ||
+ | |align="center"|'''Оговорка В Института Лондонских Страховщиков по страхованию грузов''' | ||
+ | |align="center"|'''Оговорка С Института Лондонских Страховщиков по страхованию грузов''' | ||
+ | |align="center"|'''Покрытие "все риски"''' | ||
+ | |align="center"|'''с аварией'''<ref> Страхование и управление риском: Терминологический словарь / Сост.: В.В.Тулинов, В.С.Горин. – М.: Наука, 2000. – 565 с.</ref> (Типичное покрытие) | ||
+ | |align="center"|'''свободно от частной аварии''' <ref> http://dic.academic.ru/dic.nsf/sea/568/%D0%91%D0%95%D0%97 - дата обращения: 13.05.2012 </ref>(Типичное покрытие) | ||
+ | |- | ||
+ | |'''Пожар''' | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |- | ||
+ | |'''Взрыв''' | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |- | ||
+ | |'''Посадка на мель''' | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |- | ||
+ | |'''Затопление''' | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |- | ||
+ | |'''Столкновение''' | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |- | ||
+ | |'''Общая авария'''<ref> Страхование и управление риском: Терминологический словарь / Сост.: В.В.Тулинов, В.С.Горин. – М.: Наука, 2000.</ref> | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |- | ||
+ | |'''намеренный аварийный выброс имущества за борт''' | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"|<ref name=FPA> В соответствии с полисом FPA (СВОБОДНО ОТ ЧАСТИЧНОЙ АВАРИИ), любой понесенный частичный ущерб не будет подлежать страховому покрытию, если только он не произошел в результате затопления судна, возгорания судна, посадки судна на мель, или же вхождения судна в столкновение; будет покрыт полный ущерб </ref> | ||
+ | |- | ||
+ | |'''смывание и падение груза за борт''' | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"| | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"|<ref name=FPA></ref> | ||
+ | |- | ||
+ | |'''Повреждение груза морской водой''' | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"| | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"|<ref name=FPA></ref> | ||
+ | |- | ||
+ | |'''Удар молнией''' <ref> Шинкаренко И.Э. Англо-русский словарь страховых терминов. – М.: Анкил, 2005. </ref> | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"| | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"|<ref name=FPA></ref> | ||
+ | |- | ||
+ | |'''Повреждение груза от конденсата''' | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"| | ||
+ | |align="center"| | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"| | ||
+ | |align="center"| | ||
+ | |- | ||
+ | |'''Неправильное выполнение штивки перевозчиком''' <ref> Королькевич В.А., Королькевич Ю.В. Современный англо-русский страховой словарь. – М.: ГИС, 2002.</ref> | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"| | ||
+ | |align="center"| | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"| | ||
+ | |align="center"| | ||
+ | |- | ||
+ | |'''Кража''' | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"| | ||
+ | |align="center"| | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"| | ||
+ | |align="center"| | ||
+ | |- | ||
+ | |'''Мелкое воровство, совершаемое членами экипажа''' | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"| | ||
+ | |align="center"| | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"| | ||
+ | |align="center"| | ||
+ | |- | ||
+ | |'''Течь''' | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"| | ||
+ | |align="center"| | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"| | ||
+ | |align="center"| | ||
+ | |- | ||
+ | |'''Бой в результате небрежного обращения с грузом'''<ref> Страховой бизнес: Словарь-справочник / Сост. Р.Т.Юлдашев. – М.: Анкил, 2005 </ref> | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"| | ||
+ | |align="center"| | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"| | ||
+ | |align="center"| | ||
+ | |- | ||
+ | |'''Повреждения/ущерб при погрузке/разгрузке''' | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"| | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"| | ||
+ | |- | ||
+ | |'''Повреждения/ущерб на земле до погрузки''' | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |align="center"|YES | ||
+ | |} | ||
Версия 14:17, 29 декабря 2012
English: Free of particular average
Free of particular average (FPA) means a marine insurance term meaning that the assurer will not allow payment for partial loss or damage to cargo shipments except in certain circumstances, such as stranding, sinking, collision or fire.[1]. (See Table 1. below) The last general policy is referred to as a “Free of Particular Average,” a named-perils policy. A FPA policy covers total losses, but covers only partial losses in some circumstances. The major issue is whether the policy is a Free of Particular Average—English Conditions policy or a Free of Particular Average—American Conditions policy. Under an American Conditions policy, partial losses are covered only if they result directly from a fire, a stranding, a sinking, or a collision. Under an English Conditions policy, the partial losses are covered if they occur on the same voyage that a fire, a stranding, a sinking, or a collision occurs, without these perils having directly caused the loss [2].
Таблица 1. Сводка данных по покрытиям при морском страховании [3]
Покрываемые риски | Оговорка А Института Лондонских Страховщиков по страхованию грузов | Оговорка В Института Лондонских Страховщиков по страхованию грузов | Оговорка С Института Лондонских Страховщиков по страхованию грузов | Покрытие "все риски" | с аварией[4] (Типичное покрытие) | свободно от частной аварии [5](Типичное покрытие) |
Пожар | YES | YES | YES | YES | YES | YES |
Взрыв | YES | YES | YES | YES | YES | YES |
Посадка на мель | YES | YES | YES | YES | YES | YES |
Затопление | YES | YES | YES | YES | YES | YES |
Столкновение | YES | YES | YES | YES | YES | YES |
Общая авария[6] | YES | YES | YES | YES | YES | YES |
намеренный аварийный выброс имущества за борт | YES | YES | YES | YES | YES | [7] |
смывание и падение груза за борт | YES | YES | YES | YES | [7] | |
Повреждение груза морской водой | YES | YES | YES | YES | [7] | |
Удар молнией [8] | YES | YES | YES | YES | [7] | |
Повреждение груза от конденсата | YES | YES | ||||
Неправильное выполнение штивки перевозчиком [9] | YES | YES | ||||
Кража | YES | YES | ||||
Мелкое воровство, совершаемое членами экипажа | YES | YES | ||||
Течь | YES | YES | ||||
Бой в результате небрежного обращения с грузом[10] | YES | YES | ||||
Повреждения/ущерб при погрузке/разгрузке | YES | YES | YES | YES | ||
Повреждения/ущерб на земле до погрузки | YES | YES | YES | YES | YES | YES |
Библиографический список
- ↑ Glossary of Shipping Terms, Maritime Administration, Washington, DC, 2008 - www.marad.dot.gov/documents/Glossary_final.pdf
- ↑ David, P., Stewart, R. International Logistics: The Management of International Trade Operations - Thomson: Mason, Ohio. 2007 Ch.10-8f - http://www.atomicdogpublishing.com/MyBackpack/ContentDisplay3-0/main.asp?book=pd-376-3-182426&Session=068AAB9A-AE8A-432A-8EE6-22D9AC5259C0 - accessed 11/26/2012
- ↑ David, P., Stewart, R. International Logistics: The Management of International Trade Operations - Thomson: Mason, Ohio. 2007 - http://www.atomicdogpublishing.com/home.asp
- ↑ Страхование и управление риском: Терминологический словарь / Сост.: В.В.Тулинов, В.С.Горин. – М.: Наука, 2000. – 565 с.
- ↑ http://dic.academic.ru/dic.nsf/sea/568/%D0%91%D0%95%D0%97 - дата обращения: 13.05.2012
- ↑ Страхование и управление риском: Терминологический словарь / Сост.: В.В.Тулинов, В.С.Горин. – М.: Наука, 2000.
- ↑ 7,0 7,1 7,2 7,3 В соответствии с полисом FPA (СВОБОДНО ОТ ЧАСТИЧНОЙ АВАРИИ), любой понесенный частичный ущерб не будет подлежать страховому покрытию, если только он не произошел в результате затопления судна, возгорания судна, посадки судна на мель, или же вхождения судна в столкновение; будет покрыт полный ущерб
- ↑ Шинкаренко И.Э. Англо-русский словарь страховых терминов. – М.: Анкил, 2005.
- ↑ Королькевич В.А., Королькевич Ю.В. Современный англо-русский страховой словарь. – М.: ГИС, 2002.
- ↑ Страховой бизнес: Словарь-справочник / Сост. Р.Т.Юлдашев. – М.: Анкил, 2005